31. týždeň tehotenstva

Je to 31. týždeň od poslednej menštruácie a 29. týždeň od oplodnenia

Vývoj plodu

Plod váži okolo 1400g je dlhý približne 40cm.

Plod priberá už rýchlejšie, vytvára si podkožný tuk, koža už nie je taká zvráskavená. Plod je veľmi aktívny, v tomto čase má ešte dosť miesta v maternici. Kopnutie môže byť niekedy až mierne bolestivé. Viete kedy spí a kedy je hore. Môže reagovať pohybom aj na váš pohyb alebo na zvuky.

Orgány sú už vyvinuté, až na mozog, ktorý sa vyvíja ďalej. Spevňujú sa kosti, ukladaním vápnika a fosforu. Rovnako začína sa ukladať železo do zásob. Preto deti, ktoré sa narodia v tomto veku, majú takmer vždy anémiu a jedným z dôvodov sú aj nedostatočné zásoby železa. V pľúcach sa ešte stále vyvíja surfaktant. Je ho dosť, ale nie natoľko, aby pľúc dokázali samostatne pracovať po narodení. Je dôležité sledovať pohyby plodu. Ak sa vám zdá, že sa plod menej hýbe, je potrebné sledovať pohyby. Normálne by mali byť pohyby prítomné vo fáze aktivity plodu najmenej 10 pohybov za 2 hodiny. Ak je ich menej a stav trvá 24 hodín, je potrebné konzultovať gynekológa.

Telesné zmeny u ženy

Bruško je podstatne väčšie, maternica siaha pod bránicu, preto hlavne pri rýchlejšej chôdzi ale aj pri nevhodnom sedení môžete pocítiť dýchacie ťažkosti. O pár týždňov sa plod posúva hlavičkou dole k panvovému vchodu, potom sa tieto problémy zmiernia. Výraznejšie sú aj opuchy dolných končatín. Ak ustúpia po vyložení nôh, alebo sa menia v priebehu dňa, príčinou je pravdepodobne tlak na žily v podbrušku. Avšak môžu byť aj prvým príznakom gestózy. Viac Gestóza.

Problémom rastúceho bruška môžu byť aj ťažkosti so zaspávaním. K tomu prispievajú aj výraznejšie pohyby plodu hlavne v kľude. V tomto a ďalšom období tehotenstva môžete pocítiť mierne nebolestivé kontrakcie, ktoré trvajú krátko. Je to normálny stav. Ak však začínajú byť pravidelné, interval medzi jednotlivými kontrakciami sa skracuje, kontrakcie sú bolestivé, je potrebné urgentne vyhľadať lekára.

Vyšetrenia

V tomto týždni vás nečakajú žiadne mimoriadne vyšetrenia.

Životospráva ženy

Od tohto štádia tehotenstva je nutné viac oddychovať. Športové  aktivity robte vždy s ohľadom na plod. Dôležité je nepreťažovať sa, dbať na dostatočné množstvo spánku. Nezabúdajte na pravidelný pohyb. Najlepšie v tomto štádiu tehotenstva sú prechádzky. Dôležitý je aj pitný režim. Vylúčte sladené nápoje, vysoko kalorické nápoje a minerálky s vysokým obsahom sodíka. Neodporúča sa konzumovať minerálky vo väčšom množstve ako pol litra denne. Uprednostnite minerálne vody s vyšším obsahom vápnika a horčíka. Najvhodnejšia je však čistá voda.

Pomaly si robte zoznam vecí, ktoré potrebuje urobiť pred pôrodom ale aj vecí, ktoré potrebujete do pôrodnice. Viac Čo do pôrodnice

 

choď na 32. týždeň tehotenstva

späť na 30. týždeň tehotenstva